Hjemmeskole # 1

Vi er kommet godt i gang med hjemmeskolen. Det var lidt svært at få hold på i starten, men nu har vi fundet en god form på det.

Hver morgen (når vi ikke rejser eller er på udflugt), laver vi et program for dagen, og snakker om, hvilke fag børnene hver især skal have.

Vi bruger mellem 2 og 5 timer på det, inklusiv pauser.

Vi går til skolingen på 3 måder:

1. Skolearbejde

Struktureret arbejde, som vi voksne sætter i gang og hjælper til med løbende. Vi sidder sammen og bruger bøger, kladdehæfter, Ipads, dolke, sandpapir, garn, blyanter, maling, pensler mm.

Vi koncentrerer os om fagene: dansk, matematik, bevægelse, håndværk, håndarbejde, billedkunst, engelsk og musik.

2. Anden læring

Vi stiller skarpt på den læring vi allesammen får ved at rejse og opleve. Vi har samtaler om “Hvad har vi lært i dag”? Vi lærer fx om det indonesiske samfund og levevis, fisk og koraller, vulkaner osv. Vores kilder er egne observationer, guider og chauffører og vi voksnes viden.

Vi er begyndt at lave mange interview med lokale, primært på de steder, hvor vi bor. Enten om emner, vi bare er nysgerrige på, men også omkring ting, vi oplever men ikke forstår. Fx har vi lavet et langt interview med en receptionist om Batak bryllupper, efter vi deltog i et bryllup, hvor vi ikke forstod en pind af, hvad ritualerne betød.

3. Dannelse/prægning

Vi voksne har mange samtaler om, hvad vi gerne vil give vores børn med – fra denne rejse og senerehen. Hvordan vi klæder dem på til at være gode mennesker, men også stærke, robuste mennesker, der er i stand til at løse de problemer, de møder på deres vej, og som kan stå selv – også når det ikke er så nemt.

Og hvilke egenskaber eller evner vil vi gerne styrke hos vores børn? Fx deres nysgerrighed, deres mod, deres rummelighed mv. – og hvordan?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Please reload

Vent venligst...